Ana içeriğe atla

Aracın ve Motorun Kısımları

Aracın Tanımı

Motor, güç aktarma organları, fren sistemi, direksiyon sistemi, süspansiyon sistemi, elektrikli sistemler, tekerlekler, karoseri ve iç döşemenin birleşiminden araç meydana gelir.

Motorun Tanımı ve Çeşitleri

Motorun Tanımı

Yanma sonucu ortaya çıkan ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinelere motor denir.

Yakıtın Yanma Yerine Göre Sınıflandırılması

İçten Yanmalı Motorlar: Yakıtın silindirler içinde yakılmasıyla enerji üretilir. Günümüzdeki araç motorlarıdır.
Dıştan Yanmalı Motorlar: Yakıtın dışarıda yakılmasıyla enerji üretilir. Buhar türbinleri vb.

Zamanlarına Göre Motorlar

  • Dört zamanlı
  • İki zamanlı

Yakıt Sistemlerine Göre Motorlar

  • Benzin motorları (Yakıtları benzindir)
  • Dizel motorları (Yakıtları motorindir)
  • LPG’li motorlar (Yakıtları sıvı petrol gazıdır)

Yapım Özelliklerine Göre Motorlar

  • Sıra tipi
  • V tipi
  • Yatık (boksör) tipi
  • Yıldız tipi

Soğutma Sistemlerine Göre Motorlar

  • Su soğutmalı
  • Hava soğutmalı

Motorun Belli Başlı Parçaları

Sabit Parçalar

Silindir (Motor) Bloğu: Motorun ana gövdesini oluşturur. Üzerinde silindirleri ve bütün motor parçalarını bulundurur. Pistonlara ve krank miline yataklık yapar.

Silindir Kapağı: Silindirlerin üzerini kapatır. Üzerinde bujileri, supabları ve dizel motorlarında enjektörleri bulundurur.
Karter: Motor (silindir) bloğunun alt tarafını kapatır ve motor yağına depoluk eder.

Supap (Külbütör) Kapağı: Supap sistemini dış etkilerden, su ve pisliklerden korur, üzerinde yağ doldurma kapağını bulundurur.

Radyatör: Soğutma suyuna depoluk eder.
Karbüratör: Motor için gerekli olan yakıt – hava karışımını 1 / 15 (benzin / hava) oranında hazırlayarak silindirlere gönderir. Yeri emme manifoldunun üzeridir.

Hava Filtresi: Motora giren havayı temizler.
Manifoltlar: İki çeşittir.
  • Emme Manifoldu: Benzin – hava karışımı veya havayı silindirlere dağıtır.
  • Eksoz Manifoldu: Eksoz gazlarını toplayarak, eksoz borusu yoluyla dışarıya (atmosfere) atar.
Yağ Filtresi: Motorda yağlama yaparak kirlenen yağı temizler.
Endüksiyon (Ateşleme) Bobini: Akümülatörlerden aldığı doğru akımı (12 volt), 15 – 25 bin volta yükseltir.

Buji: Sıkıştırma zamanı sonunda yanma odasına sıkıştırılan yakıt – hava karışımını kıvılcımla ateşleyip yanmayı başlatır.
Regülatör (Konjektör): Alternatörün (şarj dinamosunun) ürettiği akımı ayarlar.

Hareketli Parçalar

Krank Mili: Piston kolları aracılığı ile pistonlardan alığdı doğrusal hareketi, dairesel harekete çevirir. Volanı ve volan üzerindeki motora ilk hareketi verdiğimiz volan dişlisinin üzerinde bulundurur.
Piston Kolu (Biyel): Pistondan aldığı hareketi krank miline iletir.

Yağ Pompası: Karterdeki yağı basınçlı olarak motorun yağlanacak parçalarına gönderir.
Yakıt Pompası (Benzin Otomotiği): Depodan aldığı yakıtı karbüratöre veya yakıt enjeksiyon pompasına gönderir.
Distribütör: Endüksiyon bobininden aldığı yüksek voltajı ateşleme sırasıyla bujilere gönderir. Motora gereken avansı verir.
Marş Motoru: Volan dişlisi aracılığı ile motora hareketi verir.
Alternatör (Şarj Dinamosu): Motor çalışırken krank milinden vantilatör kayışı aracılığı ile aldığı mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çevirir.

Su Pompası (Devirdaim): Radyatörden aldığı soğutma suyunu motor içindeki su kanallarına gönderir.
Enjeksiyon (Mazot) Pompası: Mazotu ateşleme (püskürtme) sırasıyla basınçlı olarak enjektörlere gönderir.
Kam (Eksantrik) Mili: Krank milinden hareket alarak supapları, distribütörü, yağ pompasını ve yakıt otomatiğini çalıştırır.
Subaplar: İki çeşittir:
  • Emme Subapı: Benzin motorlarında benzin – hava karışımının, dizel motorlarında havanın silindir içine girmesini sağlar.
  • Eksoz Supabı: Eksoz gazlarının silindir dışına atılmasını sağlar.

Dört Zamanlı Benzinli Motorların Çalışma Prensipleri

Alt Ölü Nokta: Pistonun silindir içindeki hareketiyle inebildiği en alt noktaya denir.
Üst Ölü Nokta: Pistonun silindir içindkei hareketiyle çıkabildiği en üst noktaya denir.
Zamanlarına göre motorlar iki ve dört zamanlı olarak yapılırlar. İki zamanlı motorlarda krank milinin her devrinde bir iş meydana gelir. Dört zamanlı motorlarda krank milinin iki devrinde bir iş meydana gelir.

Emme Zamanı

Emme subapı açılır, pistonun “üst ölü nokta”dan “alt ölü nokta”ya hareketiyle silindir içerisine yakıt – hava karışımı dolar.

Sıkıştırma Zamanı

Her iki supap da kapalıdır, pistonun “üst ölü nokta”ya doğru hareketiyle yakıt – hava karışımı sıkıştırılır.

İş (Ateşleme) Zamanı

Sıkıştırılan karışım buji kıvılcımı ile ateşlenir, yanma başlar ve açığa çıkan ısı ile piston “alt ölü nokta”ya doğru iletilerek iş yapılmış olur.

Eksoz Zamanı

Eksoz subapı açılır, pistonun “üst ölü nokta”ya doğru çıkmasıyla yanmış gazlar silindirin dışına atılır.


İki Zamanlı Motorların Çalışması

İki zamanlı motorlarda emme ve eksoz supapları yoktur. Supapların yerlerine, silindir duvarında açılmış emme ve eksoz portları bulunur. Pistonun “üst ölü noktası” ve “alt ölü noktası” arasında iki defa hareket etmesiyle Emme – Sıkıştırma – İş – Eksoz zamanları oluşur.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Araçların Tescil İşlemleri, Teknik Şartlar ve Muayeneler

Araçların Tescil (Kayıt) İşlemleri Bütün motorlu araçlar ile yönetmelikte zorunlu kılınan motorsuz araçların sahipleri, araçlarını tescil ettirerek tescil belgesini almak zorundadırlar. Motorlu araçların ve ağırlığı 0.75 tonun üzerinde olan römork ve yarı römorkların tescil işlemleri, Trafik Tescil Kuruluşlarınca yapılır. Ancak askeri araçlar ve ülkemizde askeri amaçla bulunan araçlar Türk Silahlı Kuvvetlerince, Raylı sistemli araçlar bağlı olduğu kurum tarafından, kamuya ait iş makinleri kendi kurumlarınca, özel ve tüzel kişilere ait iş makineleri ise tarımda kullanılanlar Ziraat Odaları, inşaatta kullanılan Ticaret, Sanayi veya Sanayi ve Ticaret Odaları tarafından tescil işlemleri yapılır. Araç sahipleri ilk defa tescil edilecek aracı satın alma ve gümrükten çekme tarihinden itibaren 3 ay içinde tescil ettirmek zorundadırlar. Tescil belgesi, başkasına satış ve devir halinde 1 ay süre ile üzerinde renk değişikliği veya teknik değişiklik yapılması ya da kullanım amacının değiştiri

Aydınlatma ve İkaz Sistemi (Göstergeler)

Aydınlatma ve İkaz Sistemi Araçların gece ve gündüz trafiği aksatmadan seyretmelerini sağlayabilmek için aydınlatma ve ikaz sistemlerine ihtiyaç duyulmuştur. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Parçaları Akü Kontak anahtarı Aydınlatma ve ikaz lamba düğmeleri Sigorta Lambalar Flaşör Fren ve geri vites müşürü Aydınlatma ve İkaz Sistemi Çalışma Prensibi Kontak anahtarı açıldığında, aküden elektrik akımı çıkar. Sigortadan geçerek lamba düğmesine gelir. Lamba düğmesi açıldığında lambalara gider ve şasinin devresini tamamlar. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Bakımı ve Basit Arızaları Aynı devreye bağlı lambalar yanmıyorsa sigortaya veya lamba düğmesine bakılır. Bir kısmı yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampülü patlamış, kablo bağlantıları çıkmış ve paslanmış olabilir. Sinyal lambaları yanmıyorsa sigortaya, yanmayan lambaya, flaşöre veya lamba düğmesine bakılır. Sinyal lambalarının biri yanmıyorsa, gösterge panelindeki uyarı lambası çok sık yanıp sönmeye başlar. Sigorta attı ise aynı amp

İnsan Vücudunun Genel Yapısı

Vücut Yapısı lk yardım uygulamalarını kolaylaştırdığından dolayı vücut yapısı ile ilgili genel bilgilerin bilinmesi önemlidir. Hücre Canlılar hücrelerden oluşmaktadır. Vücudumuzun en küçük biyolojik yapıtaşıdır. Doku Aynı yapı ve görevdeki hücre topluluğuna denir. Epitel, kas, destek, sinir olmak üzere 4 grupta incelenir. Organ Dokuların birleşmesiyle oluşur. Mide, böbrek vs. Sistem Yaşamsal fonksiyonların yerine getirilebilmesi için organların birleşmesiyle oluşan yapıya denir. Dolaşım, solunum, hareket sistemleri vs. Önemli Vücut Sistemleri ve Organları Hareket Sistemi Kemikler: Kemikler vücudu ayakta tutan çatı yapısıdır. Hareket etmeyi ve sistemlerin kolay çalışmasın sağlar. Vücudumuzda 208 adet kemik iskeletimizi oluşturur. Kemikler yassı, uzun ve kısa olmak üzere üç türlüdür. Eklemler: Kemiklerin birbirine bağlandığı yapılardır. Oynamaz eklemler, yarı oynar eklemler ve oynar eklemler olmak üzere üç türlüdür. Kaslar: Çizgili kaslar, çizgisiz (düz) kaslar ve