Ana içeriğe atla

Araç Yangınları ve Yanıklarda İlk Yardım

Araç Yangınları
Karayolları Trafik Yönetmeliğine göre motosiklet, motorlu bisiklet ve traktör dışındaki tüm araçlarda söndürme cihazı bulundurmak zorunludur. Söndürme cihazı sürücünün kolayca ulaşabileceği bir yerde bulundurulmalıdır.
  1. Araç Yangınlarında Müdahale Yöntemi
  2. Kaza yapan araçlarda yangın çıkma ihtimali göz önünde bulundurularak aracın kontağı kapatılır.
  3. Akü kutup başları sökülür, araçlar sabitleştirilir.
  4. Araçta yangın başlamış ise insanlar çevreden uzaklaştırılır.
  5. Motor bölümünde başlayan bir yangın var ise önce aracın altı soğutulur sonra ön tarafı (pancur), daha sonra da kaput açılarak motor bölümündeki alevlerin üzerine soğutma işlemi sürdürülür.
Yanık Yaraları
Yanık: Isı kaynaklarının ısılarına maruz kalındığı zaman oluşan yara türlerine yanık denir. Yanıklar iki şekilde derecelendirilir:

Yüzeysel Derecelendirme
İnsan vücudunun %20’si veya daha fazlasının yanması halinde hayati tehlike başlar. Bebeklerde bu oran %10 düzeyindedir.

Derinlemesine Derecelendirme
a) Birinci Derece Yanık: Güneş yanığı örnek verilebilir. Deride kızarıklık, gerginlik ve ağrının olduğu, deri bütünlüğünün bozulmadığı, iz bırakmadan iyileşen yanık türüdür.

b) İkinci Derece Yanık: Kaynar su, kızgın yağ dökümesi sonucu oluşan yanıklar örnek verilebilir.
  1. Deri bütünlüğü bozulmuştur.
  2. Üst ve orta deri tabakası yanmıştır.
  3. Bül (su kabarcıkları)
  4. Yoğun ağrı
  5. Deride kızarıklık, gerginlik
  6. İz bırakarak iyileşebilen yanık türüdür.
c) Üçüncü Derece Yanık: Yüksek ısılara maruz kalındığı zaman oluşan yanıklardır. Deri ile beraber deri altındaki kasların, damarların, sinirlerin hatta kemiklerin de yanmış olduğu, çok fazla doku kaybının ve sıvı kaybının yaşandığı en tehlikeli yanık türüdür.

Yanıklarda İlk Yardım
  1. Kazazede yangın yerinden uzaklaştırılır.
  2. Üzerinde sönmemiş alevler varsa üzeri bütün bir örtüyle örtülerek alevlerin sönmesi sağlanır.
  3. Yanık elbiseler çıkarılır.
  4. Yanık yerin üzerine ıslak, temiz örtü örtülür.
  5. Hastaneye gidinceye kadar hem yanık yarasının üzerine hem de çevresine soğuk uygulaması yapılır.
  6. Yanık yarasının üzerine diş macunu, yoğurt vb. gibi malzemeler sürülmez.
  7. Kimyasal madde dökülerek yanık meydana gelmiş ise kimyasal maddenin temas ettiği vücut bölgesi 15 – 20 dakika boyunca tazyikli suyla temizlenmeye çalışılır. Ovma işlemi yapılmaz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dönüş ve Manevra Kuralları

Dönüş Kuralları Park etmiş araçların arasıdan çıkarken, yolun sağına ya da soluna yanaşırken, sağa ve sola dönerken, şerit değiştirirken, sollama yaparken daima dönüş sinyallerimizi kullanıyoruz. Manevra yapıldığı sırada sağ ya da sol sinyallerimizi çalıştırmıyoruz; manevradan önce çalıştırıyoruz. Manevra bitene kadar da sinyal vermeye devam ediyoruz. Sağa Dönüş Kuralları Diyelim ki bir kavşağa yaklaşıyoruz, sol şeritteyiz ve sağa dönmek istiyoruz. Eğer yerleşim yeri içindeysek 30 metre içinde şerit değiştirmiyoruz. Yerleşim yeri dışında isek kavşağa 150 metre kala şerit değiştirmiyoruz. Eğer bu kurallara uyduysak ilk önce sağ sinyalimizi veriyoruz. Arkamızın boş olduğunu sağ ve gerigörüş aynamızdan kontrol ettikten sonra sağ şeride geçiyoruz. Dönmek istediğimiz yolda yaya geçidi varsa ve yayalar geçiyorsa ilk önce yayaların geçmesini bekliyoruz. Sağımızdan bisiklet geçiyorsa yayalarda olduğu gibi ilk önce bisikletlinin geçmesini bekliyoruz. Tüm bunları tamamladıktan sonra uyg...

Aydınlatma ve İkaz Sistemi (Göstergeler)

Aydınlatma ve İkaz Sistemi Araçların gece ve gündüz trafiği aksatmadan seyretmelerini sağlayabilmek için aydınlatma ve ikaz sistemlerine ihtiyaç duyulmuştur. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Parçaları Akü Kontak anahtarı Aydınlatma ve ikaz lamba düğmeleri Sigorta Lambalar Flaşör Fren ve geri vites müşürü Aydınlatma ve İkaz Sistemi Çalışma Prensibi Kontak anahtarı açıldığında, aküden elektrik akımı çıkar. Sigortadan geçerek lamba düğmesine gelir. Lamba düğmesi açıldığında lambalara gider ve şasinin devresini tamamlar. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Bakımı ve Basit Arızaları Aynı devreye bağlı lambalar yanmıyorsa sigortaya veya lamba düğmesine bakılır. Bir kısmı yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampülü patlamış, kablo bağlantıları çıkmış ve paslanmış olabilir. Sinyal lambaları yanmıyorsa sigortaya, yanmayan lambaya, flaşöre veya lamba düğmesine bakılır. Sinyal lambalarının biri yanmıyorsa, gösterge panelindeki uyarı lambası çok sık yanıp sönmeye başlar. Sigorta attı ise aynı amp...

Öndeki Aracı Geçme ve Hız Azaltma Koşulları

Öndeki Aracı Geçmenin Yasak Olduğu ve Hızın Azaltılması Gereken Yerler   “Öndeki Aracı Geçmek Yasağı” levhasını gördükten sonra “Geçme Yasağı Sonu” ya da “Tüm Yasaklamaların Sonu” levhasını görene kadar sollama yapamazsınız. Görüşün yetersiz olduğu tepeüstlerinden önce ve virajlarda sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Kavşaklara, yerleşim yeri içindeyseniz 30 metre, yerleşim yeri dışındaysanız 150 metre kala öndeki aracı geçmeye çalışmayınız ve şerit değiştirmeyiniz. Hızınızı azaltınız. “Yaya Geçidi” uyarı ya da bilgi levhasını gördükten sonra ve yaya geçitlerine yaklaşırken sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Kontrollü ya da kontrolsüz demiryolu geçidine yaklaşırken önünüzdeki aracı geçmemelisiniz. Hızınızı azaltmalısınız. İki şeritli iki yönlü bir köprüden geçerken sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Tünellerden önce ve tünel içinde sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Öndeki Aracı Geçme (Sollama) Kuralları İki ...