Ana içeriğe atla

Araçların Boyutları ile Yük ve Yolcu Taşınması Kuralları

Araçların Boyut Ölçü ve Ağırlıkları

Karayoluna çıkacak olan araçların azami genişlikleri 2.55 metre, azami yükseklikleri ise 4 metreyi geçmemelidir.
Otobüs dışındaki motorlu araçlarda azami uzunluk 12 metre, otobüslerde 15 metre, iki römorklu katarlarda ise 22 metredir.
Azami ağırlıklar ise tek dingilde 10 ton, iki dingilli motorlu araçlarda ve römorklarda 18 ton, üç dingilli motorlu araçlarda 25 ton, dört dingilli motorlu araçlarda 32 ton ile beş veya daha çok dingilli yarı römorklu veya römorklu katarlarda 40 ton‘dur.

Araçların Yüklenmesi ve Yolcu Taşınması

Araçlar yüklenirken yüklerin, karayolunu kullananlara tehlike yaratmayacak, taşıma sınırını, dingil ağırlıkları ile azami toplam ağırlık değerlerini aşmayacak, aracın boyunu önden 1 metre ve arkadan 2 metreden fazla taşmayacak şekilde yüklemesi zorunludur.
Karayolu taşıma yönetmeliği kapsamındaki tüm sürücüler “Mesleki Yeterlilik Belgesi”ne sahip olmak zorundadırlar. Bu belge Ulaştırma Bakanlığı tarafından verilir. Sınıflarına göre aşağıda belirtilen şekildedir.
  • SRC 1: Uluslararası yolcu taşımacılığı
  • SRC 2: Yurtiçi yolcu taşımacılığı
  • SRC 3: Uluslararası eşya-kargo taşımacılığı
  • SRC 4: Yurtiçi eşya-kargo taşımacılığı
  • SRC 5: Tehlikeli madde taşımacılığı

Kamyon, Kamyonet ve Römorklarda Yolcu Taşınması

Araçların çamurluk, basamak, karoser kenarı, üzeri, bagaj merdiveni gibi dış kısımlarında insan taşınamaz.
Kasa kenarlarının düşmeyi önleyecek şekilde kapalı, üzeri örtülü olması ve yönetmelikte belirtilen şekilde oturma yerlerinin yapılması ve yüklerin sabitlenmesi şartı ile taşıma sınırının beher tonu için 2 yolcu taşınabilir.

Traktörlerle Yük ve İnsan Taşınması

Traktörler ticari olarak tescil edilemez. Bu araçlarla tarım ürünlerinin toplanması, yüklenmesi veya boşaltılması amacıyla tarla veya işyerine götürülüğ getirilmek üzere römorklarında oturmaları şartı ile taşıma sınırının beher tonu için 3 kişi bindirilebilir.

Tehlikeli Maddelerin Taşınması

Fiziksel ve kimyasal yapı ve nitelikleri bakımından yanıcı, yakıcı, parlayıcı, patlayıcı, zehirli ve radyoaktif maddeler ile bunların benzerleri tehlikeli maddelerdir.
Patlayıcı ve kolayca ateş alıcı maddelerin yüklenmesi ve boşaltılması sırasında bulundukları yere 30 metre mesafe içinde sigara içilmesi, çakmak, kibrit yakılması yasaktır ve bu araçların içine 6 voltu geçmeyen pilli fenerle girilmelidir. Sürücünün kolayca ve her an kullanılabilir durumda 2 adet 6 kg kapasiteli yangın söndürme cihazı bulunmalıdır. Bu araçları sürenler yerleşim yerleri dışında diğer araçları en az 50 metreden takip etmeli ve duraklama halinde ise aralarında 20 metre mesafe bırakılmalıdır. Hız sınırı azami olarak yerleşim yerleri içinde 30 km/s, yerleşim yerleri dışında iki yönlü karayolları ve bölünmüş yollarda 50 km/s ve otoyollarda 60 km/s olarak belirlenmiş olup, eğer araç boş ise kendi sınıfının hızı ile sürülebilir.
Bu araçlarda mal sahibi veya hizmetliden başka yolcu taşınması yasaktır.
Araçların ön, arka ve yanlarında ölçülerine uygun “TEHLİKELİ MADDE” yazısının bulundurulması taşınan maddenin cinsinin ve aracın dolu ya da boş olduğunu belirten birer yazının bulunması ve ayrıca da ön ve arkasında 30×30 cm ebatlarında kırmızı bez asılması zorunludur.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dönüş ve Manevra Kuralları

Dönüş Kuralları Park etmiş araçların arasıdan çıkarken, yolun sağına ya da soluna yanaşırken, sağa ve sola dönerken, şerit değiştirirken, sollama yaparken daima dönüş sinyallerimizi kullanıyoruz. Manevra yapıldığı sırada sağ ya da sol sinyallerimizi çalıştırmıyoruz; manevradan önce çalıştırıyoruz. Manevra bitene kadar da sinyal vermeye devam ediyoruz. Sağa Dönüş Kuralları Diyelim ki bir kavşağa yaklaşıyoruz, sol şeritteyiz ve sağa dönmek istiyoruz. Eğer yerleşim yeri içindeysek 30 metre içinde şerit değiştirmiyoruz. Yerleşim yeri dışında isek kavşağa 150 metre kala şerit değiştirmiyoruz. Eğer bu kurallara uyduysak ilk önce sağ sinyalimizi veriyoruz. Arkamızın boş olduğunu sağ ve gerigörüş aynamızdan kontrol ettikten sonra sağ şeride geçiyoruz. Dönmek istediğimiz yolda yaya geçidi varsa ve yayalar geçiyorsa ilk önce yayaların geçmesini bekliyoruz. Sağımızdan bisiklet geçiyorsa yayalarda olduğu gibi ilk önce bisikletlinin geçmesini bekliyoruz. Tüm bunları tamamladıktan sonra uyg...

Adap ve Trafik

ADAP VE TRAFİK Türk Dil Kurumu, “adap” kelimesini “yol, yordam” olarak açıklamaktadır. Trafik adabı, o topluluktaki ya da ülkedeki insanların trafik içinde bireysel ve birbirlerine karşı davranış şekilleridir. Trafik psikologları, yaşam tarzı ile araç kullanmanın ilişkili olduğunu belirtmektedirler. Diğer bir deyişle, insan nasıl yaşarsa, öyle araç kullanır. Trafik adabı açısından değerlendirmek gerekirse, bir toplumdaki kişiler birbirlerine nasıl davranı- yorlarsa, birlikte yaşama, yol yordamları ne ise trafik ortamında da aynı adap içinde davranırlar. Yazılı Kurallara Uyma (Denetim ve Ceza Korkusu Olmadan) Sürücü, araç kullanırken yapacağı bir kural ihlalinin sonucunun sadece maddi cezası olduğunu düşünmemelidir. Trafik içinde yapacağı bir kural ihlalinde, kendi canını ya da sevdiklerinin canını tehlikeye attığının da farkında olmalıdır. Bu farkındalığı kazanmak için yapılması gereken ise trafikteki bütün kuralların nedenini öğrenmektir. Bilgi olmadan farkındalık oluşmaz. Bu...

Aydınlatma ve İkaz Sistemi (Göstergeler)

Aydınlatma ve İkaz Sistemi Araçların gece ve gündüz trafiği aksatmadan seyretmelerini sağlayabilmek için aydınlatma ve ikaz sistemlerine ihtiyaç duyulmuştur. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Parçaları Akü Kontak anahtarı Aydınlatma ve ikaz lamba düğmeleri Sigorta Lambalar Flaşör Fren ve geri vites müşürü Aydınlatma ve İkaz Sistemi Çalışma Prensibi Kontak anahtarı açıldığında, aküden elektrik akımı çıkar. Sigortadan geçerek lamba düğmesine gelir. Lamba düğmesi açıldığında lambalara gider ve şasinin devresini tamamlar. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Bakımı ve Basit Arızaları Aynı devreye bağlı lambalar yanmıyorsa sigortaya veya lamba düğmesine bakılır. Bir kısmı yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampülü patlamış, kablo bağlantıları çıkmış ve paslanmış olabilir. Sinyal lambaları yanmıyorsa sigortaya, yanmayan lambaya, flaşöre veya lamba düğmesine bakılır. Sinyal lambalarının biri yanmıyorsa, gösterge panelindeki uyarı lambası çok sık yanıp sönmeye başlar. Sigorta attı ise aynı amp...