Ana içeriğe atla

Araçların Boyutları ile Yük ve Yolcu Taşınması Kuralları

Araçların Boyut Ölçü ve Ağırlıkları

Karayoluna çıkacak olan araçların azami genişlikleri 2.55 metre, azami yükseklikleri ise 4 metreyi geçmemelidir.
Otobüs dışındaki motorlu araçlarda azami uzunluk 12 metre, otobüslerde 15 metre, iki römorklu katarlarda ise 22 metredir.
Azami ağırlıklar ise tek dingilde 10 ton, iki dingilli motorlu araçlarda ve römorklarda 18 ton, üç dingilli motorlu araçlarda 25 ton, dört dingilli motorlu araçlarda 32 ton ile beş veya daha çok dingilli yarı römorklu veya römorklu katarlarda 40 ton‘dur.

Araçların Yüklenmesi ve Yolcu Taşınması

Araçlar yüklenirken yüklerin, karayolunu kullananlara tehlike yaratmayacak, taşıma sınırını, dingil ağırlıkları ile azami toplam ağırlık değerlerini aşmayacak, aracın boyunu önden 1 metre ve arkadan 2 metreden fazla taşmayacak şekilde yüklemesi zorunludur.
Karayolu taşıma yönetmeliği kapsamındaki tüm sürücüler “Mesleki Yeterlilik Belgesi”ne sahip olmak zorundadırlar. Bu belge Ulaştırma Bakanlığı tarafından verilir. Sınıflarına göre aşağıda belirtilen şekildedir.
  • SRC 1: Uluslararası yolcu taşımacılığı
  • SRC 2: Yurtiçi yolcu taşımacılığı
  • SRC 3: Uluslararası eşya-kargo taşımacılığı
  • SRC 4: Yurtiçi eşya-kargo taşımacılığı
  • SRC 5: Tehlikeli madde taşımacılığı

Kamyon, Kamyonet ve Römorklarda Yolcu Taşınması

Araçların çamurluk, basamak, karoser kenarı, üzeri, bagaj merdiveni gibi dış kısımlarında insan taşınamaz.
Kasa kenarlarının düşmeyi önleyecek şekilde kapalı, üzeri örtülü olması ve yönetmelikte belirtilen şekilde oturma yerlerinin yapılması ve yüklerin sabitlenmesi şartı ile taşıma sınırının beher tonu için 2 yolcu taşınabilir.

Traktörlerle Yük ve İnsan Taşınması

Traktörler ticari olarak tescil edilemez. Bu araçlarla tarım ürünlerinin toplanması, yüklenmesi veya boşaltılması amacıyla tarla veya işyerine götürülüğ getirilmek üzere römorklarında oturmaları şartı ile taşıma sınırının beher tonu için 3 kişi bindirilebilir.

Tehlikeli Maddelerin Taşınması

Fiziksel ve kimyasal yapı ve nitelikleri bakımından yanıcı, yakıcı, parlayıcı, patlayıcı, zehirli ve radyoaktif maddeler ile bunların benzerleri tehlikeli maddelerdir.
Patlayıcı ve kolayca ateş alıcı maddelerin yüklenmesi ve boşaltılması sırasında bulundukları yere 30 metre mesafe içinde sigara içilmesi, çakmak, kibrit yakılması yasaktır ve bu araçların içine 6 voltu geçmeyen pilli fenerle girilmelidir. Sürücünün kolayca ve her an kullanılabilir durumda 2 adet 6 kg kapasiteli yangın söndürme cihazı bulunmalıdır. Bu araçları sürenler yerleşim yerleri dışında diğer araçları en az 50 metreden takip etmeli ve duraklama halinde ise aralarında 20 metre mesafe bırakılmalıdır. Hız sınırı azami olarak yerleşim yerleri içinde 30 km/s, yerleşim yerleri dışında iki yönlü karayolları ve bölünmüş yollarda 50 km/s ve otoyollarda 60 km/s olarak belirlenmiş olup, eğer araç boş ise kendi sınıfının hızı ile sürülebilir.
Bu araçlarda mal sahibi veya hizmetliden başka yolcu taşınması yasaktır.
Araçların ön, arka ve yanlarında ölçülerine uygun “TEHLİKELİ MADDE” yazısının bulundurulması taşınan maddenin cinsinin ve aracın dolu ya da boş olduğunu belirten birer yazının bulunması ve ayrıca da ön ve arkasında 30×30 cm ebatlarında kırmızı bez asılması zorunludur.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Araçların Tescil İşlemleri, Teknik Şartlar ve Muayeneler

Araçların Tescil (Kayıt) İşlemleri Bütün motorlu araçlar ile yönetmelikte zorunlu kılınan motorsuz araçların sahipleri, araçlarını tescil ettirerek tescil belgesini almak zorundadırlar. Motorlu araçların ve ağırlığı 0.75 tonun üzerinde olan römork ve yarı römorkların tescil işlemleri, Trafik Tescil Kuruluşlarınca yapılır. Ancak askeri araçlar ve ülkemizde askeri amaçla bulunan araçlar Türk Silahlı Kuvvetlerince, Raylı sistemli araçlar bağlı olduğu kurum tarafından, kamuya ait iş makinleri kendi kurumlarınca, özel ve tüzel kişilere ait iş makineleri ise tarımda kullanılanlar Ziraat Odaları, inşaatta kullanılan Ticaret, Sanayi veya Sanayi ve Ticaret Odaları tarafından tescil işlemleri yapılır. Araç sahipleri ilk defa tescil edilecek aracı satın alma ve gümrükten çekme tarihinden itibaren 3 ay içinde tescil ettirmek zorundadırlar. Tescil belgesi, başkasına satış ve devir halinde 1 ay süre ile üzerinde renk değişikliği veya teknik değişiklik yapılması ya da kullanım amacının değiştiri

İnsan Vücudunun Genel Yapısı

Vücut Yapısı lk yardım uygulamalarını kolaylaştırdığından dolayı vücut yapısı ile ilgili genel bilgilerin bilinmesi önemlidir. Hücre Canlılar hücrelerden oluşmaktadır. Vücudumuzun en küçük biyolojik yapıtaşıdır. Doku Aynı yapı ve görevdeki hücre topluluğuna denir. Epitel, kas, destek, sinir olmak üzere 4 grupta incelenir. Organ Dokuların birleşmesiyle oluşur. Mide, böbrek vs. Sistem Yaşamsal fonksiyonların yerine getirilebilmesi için organların birleşmesiyle oluşan yapıya denir. Dolaşım, solunum, hareket sistemleri vs. Önemli Vücut Sistemleri ve Organları Hareket Sistemi Kemikler: Kemikler vücudu ayakta tutan çatı yapısıdır. Hareket etmeyi ve sistemlerin kolay çalışmasın sağlar. Vücudumuzda 208 adet kemik iskeletimizi oluşturur. Kemikler yassı, uzun ve kısa olmak üzere üç türlüdür. Eklemler: Kemiklerin birbirine bağlandığı yapılardır. Oynamaz eklemler, yarı oynar eklemler ve oynar eklemler olmak üzere üç türlüdür. Kaslar: Çizgili kaslar, çizgisiz (düz) kaslar ve

Aydınlatma ve İkaz Sistemi (Göstergeler)

Aydınlatma ve İkaz Sistemi Araçların gece ve gündüz trafiği aksatmadan seyretmelerini sağlayabilmek için aydınlatma ve ikaz sistemlerine ihtiyaç duyulmuştur. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Parçaları Akü Kontak anahtarı Aydınlatma ve ikaz lamba düğmeleri Sigorta Lambalar Flaşör Fren ve geri vites müşürü Aydınlatma ve İkaz Sistemi Çalışma Prensibi Kontak anahtarı açıldığında, aküden elektrik akımı çıkar. Sigortadan geçerek lamba düğmesine gelir. Lamba düğmesi açıldığında lambalara gider ve şasinin devresini tamamlar. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Bakımı ve Basit Arızaları Aynı devreye bağlı lambalar yanmıyorsa sigortaya veya lamba düğmesine bakılır. Bir kısmı yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampülü patlamış, kablo bağlantıları çıkmış ve paslanmış olabilir. Sinyal lambaları yanmıyorsa sigortaya, yanmayan lambaya, flaşöre veya lamba düğmesine bakılır. Sinyal lambalarının biri yanmıyorsa, gösterge panelindeki uyarı lambası çok sık yanıp sönmeye başlar. Sigorta attı ise aynı amp