Ana içeriğe atla

Araçların Işıklandırılması ve Işıkların Kullanılması

Araçların Işıklandırılması ve Işıkların Kullanılması

Araçlar, görmek ve diğer araçlar tarafından görülmek için ışıklandırılır. Araçların ön kısımlarında beyaz veya sarı, arka kısımlarında ise kırmızı ve portakal rengi ışıklar bulunur. Arka kısımda sadece geri manevra uyarı ışıkları beyaz olabilir.
Uzağı Gösteren Işıklar
100 metre mesafeyi aydınlatacak şekilde ayarlanmış olması gereklidir. Geceleri yerleşim birimleri dışında ve yeterince aydınlatılmamış tünellerde kullanılması zorunludur.

Yakını Gösteren Işıklar

25 metre mesafeyi aydınlatacak şekilde ayarlanmış olması gereklidir. Sürücülerin yeterli mesafeyi açık olarak görebildiği ve kendi aracının da yeterli uzaklıktan görülebildiği hallerde yakını gösteren ışıklar kullanılabilir.
Aydınlatmanın yeterli olduğu yerlerde, gündüzleri sisli, yağışlı ve görüşün yeterli olmadığı hava şartlarında, öndeki araç takip edilirken, öndeki aracı geçme sırasında yan yana gelinceye kadar ve karşılaşmalarda kullanılması zorunludur. Yakını ve uzağı gösteren ışıkların çok kısa süre ile sırayla yakılması uyarı anlamındadır.
Sürücüler geceleri öndeki aracı geçmeden önce öndeki aracı uyarmak ve ilerisi görülmeyen kavşak, dönemeç ve tepeüstü gibi yerlere yaklaşırken gelişini haber vermek için ışıkları ile uyarı yapmak zorundadırlar.

Kuyruk Işıkları (Arka Park Lambaları)

Kuyruk ışıklarının seyir esnasında yakını veya uzağı gösteren ışıklarla birlikte kullanılması zorunludur.


Sis Işıkları

Sis, pus, tipi gibi görüşün yeterli olmadığı hava şartlarında yakın veya uzak farlarla birlikte kullanılır. Bu gibi hava şartları dışında sis ışıklarının farlarla birlikte kullanılması yasaktır.

Arka Plaka Lambası

Arka plakayı 20 metre mesafeden okunacak şekilde beyaz ışıkla aydınlatıyor olmalıdır.

İç Lamba

Ücretle yolcu taşıyan araçlar iç lamba bulundurmak zorundadır ve bu lamba beyaz olmalıdır.
Dönüş ışıklarının “geç” anlamında kullanılması, sadece park veya sis ışıkları ile araç sürülmesi, karşılaşmalarda ışıkların söndürülmesi yasaktır.

İşaret Reflektörü


Normal hava şartlarında 150 metre mesafeden görülür bir kenarı 45 cm kırmızı renkli eşkenar üçgen ve kenar genişliği 5 cm‘dir. Yol yüzeyine konulduğunda ayak yapısı karayolunu kullanan diğer araçların rüzgarından devrilmeyecek sağlamlıkta olmalıdır ve motosiklet ve motorlu bisikletler hariç diğer bütün motorlu araçlarda 2 adet bulundurulması zorunludur.

Traktörlerde İşaret Reflektörü

Römork ve yarı römorkların arkasına diğer sürücülerin görebilmesi için takılacak olan yansıtıcı bir kenarı 35 cm eşkenar üçgen kırmızı renkli olmalıdır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dönüş ve Manevra Kuralları

Dönüş Kuralları Park etmiş araçların arasıdan çıkarken, yolun sağına ya da soluna yanaşırken, sağa ve sola dönerken, şerit değiştirirken, sollama yaparken daima dönüş sinyallerimizi kullanıyoruz. Manevra yapıldığı sırada sağ ya da sol sinyallerimizi çalıştırmıyoruz; manevradan önce çalıştırıyoruz. Manevra bitene kadar da sinyal vermeye devam ediyoruz. Sağa Dönüş Kuralları Diyelim ki bir kavşağa yaklaşıyoruz, sol şeritteyiz ve sağa dönmek istiyoruz. Eğer yerleşim yeri içindeysek 30 metre içinde şerit değiştirmiyoruz. Yerleşim yeri dışında isek kavşağa 150 metre kala şerit değiştirmiyoruz. Eğer bu kurallara uyduysak ilk önce sağ sinyalimizi veriyoruz. Arkamızın boş olduğunu sağ ve gerigörüş aynamızdan kontrol ettikten sonra sağ şeride geçiyoruz. Dönmek istediğimiz yolda yaya geçidi varsa ve yayalar geçiyorsa ilk önce yayaların geçmesini bekliyoruz. Sağımızdan bisiklet geçiyorsa yayalarda olduğu gibi ilk önce bisikletlinin geçmesini bekliyoruz. Tüm bunları tamamladıktan sonra uyg...

Adap ve Trafik

ADAP VE TRAFİK Türk Dil Kurumu, “adap” kelimesini “yol, yordam” olarak açıklamaktadır. Trafik adabı, o topluluktaki ya da ülkedeki insanların trafik içinde bireysel ve birbirlerine karşı davranış şekilleridir. Trafik psikologları, yaşam tarzı ile araç kullanmanın ilişkili olduğunu belirtmektedirler. Diğer bir deyişle, insan nasıl yaşarsa, öyle araç kullanır. Trafik adabı açısından değerlendirmek gerekirse, bir toplumdaki kişiler birbirlerine nasıl davranı- yorlarsa, birlikte yaşama, yol yordamları ne ise trafik ortamında da aynı adap içinde davranırlar. Yazılı Kurallara Uyma (Denetim ve Ceza Korkusu Olmadan) Sürücü, araç kullanırken yapacağı bir kural ihlalinin sonucunun sadece maddi cezası olduğunu düşünmemelidir. Trafik içinde yapacağı bir kural ihlalinde, kendi canını ya da sevdiklerinin canını tehlikeye attığının da farkında olmalıdır. Bu farkındalığı kazanmak için yapılması gereken ise trafikteki bütün kuralların nedenini öğrenmektir. Bilgi olmadan farkındalık oluşmaz. Bu...

Aydınlatma ve İkaz Sistemi (Göstergeler)

Aydınlatma ve İkaz Sistemi Araçların gece ve gündüz trafiği aksatmadan seyretmelerini sağlayabilmek için aydınlatma ve ikaz sistemlerine ihtiyaç duyulmuştur. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Parçaları Akü Kontak anahtarı Aydınlatma ve ikaz lamba düğmeleri Sigorta Lambalar Flaşör Fren ve geri vites müşürü Aydınlatma ve İkaz Sistemi Çalışma Prensibi Kontak anahtarı açıldığında, aküden elektrik akımı çıkar. Sigortadan geçerek lamba düğmesine gelir. Lamba düğmesi açıldığında lambalara gider ve şasinin devresini tamamlar. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Bakımı ve Basit Arızaları Aynı devreye bağlı lambalar yanmıyorsa sigortaya veya lamba düğmesine bakılır. Bir kısmı yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampülü patlamış, kablo bağlantıları çıkmış ve paslanmış olabilir. Sinyal lambaları yanmıyorsa sigortaya, yanmayan lambaya, flaşöre veya lamba düğmesine bakılır. Sinyal lambalarının biri yanmıyorsa, gösterge panelindeki uyarı lambası çok sık yanıp sönmeye başlar. Sigorta attı ise aynı amp...