Ana içeriğe atla

Araçların Tescil İşlemleri, Teknik Şartlar ve Muayeneler

Araçların Tescil (Kayıt) İşlemleri

Bütün motorlu araçlar ile yönetmelikte zorunlu kılınan motorsuz araçların sahipleri, araçlarını tescil ettirerek tescil belgesini almak zorundadırlar.
Motorlu araçların ve ağırlığı 0.75 tonun üzerinde olan römork ve yarı römorkların tescil işlemleri, Trafik Tescil Kuruluşlarınca yapılır. Ancak askeri araçlar ve ülkemizde askeri amaçla bulunan araçlar Türk Silahlı Kuvvetlerince, Raylı sistemli araçlar bağlı olduğu kurum tarafından, kamuya ait iş makinleri kendi kurumlarınca, özel ve tüzel kişilere ait iş makineleri ise tarımda kullanılanlar Ziraat Odaları, inşaatta kullanılan Ticaret, Sanayi veya Sanayi ve Ticaret Odaları tarafından tescil işlemleri yapılır.
Araç sahipleri ilk defa tescil edilecek aracı satın alma ve gümrükten çekme tarihinden itibaren 3 ay içinde tescil ettirmek zorundadırlar.
Tescil belgesi, başkasına satış ve devir halinde 1 ay süre ile üzerinde renk değişikliği veya teknik değişiklik yapılması ya da kullanım amacının değiştirilmesi durumunda 30 gün süre ile geçerliliğini korur. Hurdaya çıkarılma halinde çıkarılış tarihinden itibaren 1 ay içinde yetkili tescil kuruluşuna müracaat etmeleri gerekir.

Geçici Trafik Belgeleri

Tescil işlemleri gecikmiş, bir yerden bir yere götürme, yol testi gibi nedenlerle araçların geçici olarak karayoluna çıkarılması için geçici trafik belgeleri verilir. Bu belge plakaları ile kullanılır.
A Geçici Trafik Belgesi: Yol testi ve gösteri yapılacak, fabrika, depo, teşhir yeri arasında sürülecek araçlara verilir. Aynı il sınırları içine 24 saat, şehirler arası yollarda sürülmesi için ise 6 gün süre ile geçerlidir.
B Geçici Trafik Belgesi: Tescili yapılmamış, trafik işlemleri tamamlanmamış araçlar için verilir. 30 gün süre ile geçerlidir.

C Geçici Trafik Belgesi: Satıldığı veya bulunduğu yerden tescil edileceği yere kadar götürülecek araçlar için verilir. 6 gün süre ile geçerlidir.

D Geçici Trafik Belgesi: Yurt dışından satın alınan veya yurt dışına satılan araçların karayollarında sürülerek götürülmesi için verilen belgedir. 30 gün süre ile geçerlidir.
E Geçici Trafik Belgesi: Türkiye’ye kati olarak ithal edilmek üzere getirilen araçlar ile asıl ikametgahı yabancı ülkelere de olan gezginlerin haricinde kalan resmi ve özel sektörde çalışmak üzere gelen kişilerin araçları için verilen belgedir. 6 gün süre ile geçerlidir.
F Geçici Trafik Belgesi: Dış ülkelerde bulunan vatandaşlarımızın yurdumuza gelişlerinde gümrük idarelerince verilen belgedir. 3 ay sürü ile geçerlidir.
Tescil ve trafik belgesi işlemleri devam eden araçlara günlü ve saatli izin belgesi verilir. Bu süre 48 saati geçemez.

Araçların Muayenesi ve Muayeneye Yetkili Kuruluşlar


Araçların periyodik teknik muayeneleri Ulaştırma Bakanlığına ait muayene istasyonlarında yapılır. Teknik şartlara uygun olmayan araçların trafiğe çıkarılması yasaktır.
  • Hususi otomobiller ve bunların römorkları ile motosiklet ve motorlu bisikletler ilk 3 yaş sonunda ve devamında her 2 yılda bir
  • Resmi ve ticari otomobiller ve bunların römorkları ilk 2 yaş sonunda ve devamında 1 yılda bir
  • Traktörler ve bunların römorkları ilk 3 yaş sonunda ve devamında 3 yılda bir
  • Diğer bütün motorlu araçlar ve bunların römorkları ilk 1 yaş sonunda ve devamında 1 yılda bir periyodik teknik muayneye tabi tutulurlar.
Araç üzerinde teknik değişiklik yapılması ve herhangi bir kazaya karışması durumunda yetkili zabıta tarafından muayenesi gerekli görülen araçlar muayene süresi dolmamış olsa bile özel muayenesi zorunludur. Muayene süresi geçmiş olan araçlar, tespiti halinde trafikten men edilir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dönüş ve Manevra Kuralları

Dönüş Kuralları Park etmiş araçların arasıdan çıkarken, yolun sağına ya da soluna yanaşırken, sağa ve sola dönerken, şerit değiştirirken, sollama yaparken daima dönüş sinyallerimizi kullanıyoruz. Manevra yapıldığı sırada sağ ya da sol sinyallerimizi çalıştırmıyoruz; manevradan önce çalıştırıyoruz. Manevra bitene kadar da sinyal vermeye devam ediyoruz. Sağa Dönüş Kuralları Diyelim ki bir kavşağa yaklaşıyoruz, sol şeritteyiz ve sağa dönmek istiyoruz. Eğer yerleşim yeri içindeysek 30 metre içinde şerit değiştirmiyoruz. Yerleşim yeri dışında isek kavşağa 150 metre kala şerit değiştirmiyoruz. Eğer bu kurallara uyduysak ilk önce sağ sinyalimizi veriyoruz. Arkamızın boş olduğunu sağ ve gerigörüş aynamızdan kontrol ettikten sonra sağ şeride geçiyoruz. Dönmek istediğimiz yolda yaya geçidi varsa ve yayalar geçiyorsa ilk önce yayaların geçmesini bekliyoruz. Sağımızdan bisiklet geçiyorsa yayalarda olduğu gibi ilk önce bisikletlinin geçmesini bekliyoruz. Tüm bunları tamamladıktan sonra uyg...

Aydınlatma ve İkaz Sistemi (Göstergeler)

Aydınlatma ve İkaz Sistemi Araçların gece ve gündüz trafiği aksatmadan seyretmelerini sağlayabilmek için aydınlatma ve ikaz sistemlerine ihtiyaç duyulmuştur. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Parçaları Akü Kontak anahtarı Aydınlatma ve ikaz lamba düğmeleri Sigorta Lambalar Flaşör Fren ve geri vites müşürü Aydınlatma ve İkaz Sistemi Çalışma Prensibi Kontak anahtarı açıldığında, aküden elektrik akımı çıkar. Sigortadan geçerek lamba düğmesine gelir. Lamba düğmesi açıldığında lambalara gider ve şasinin devresini tamamlar. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Bakımı ve Basit Arızaları Aynı devreye bağlı lambalar yanmıyorsa sigortaya veya lamba düğmesine bakılır. Bir kısmı yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampülü patlamış, kablo bağlantıları çıkmış ve paslanmış olabilir. Sinyal lambaları yanmıyorsa sigortaya, yanmayan lambaya, flaşöre veya lamba düğmesine bakılır. Sinyal lambalarının biri yanmıyorsa, gösterge panelindeki uyarı lambası çok sık yanıp sönmeye başlar. Sigorta attı ise aynı amp...