Ana içeriğe atla

Bayılma, Şok ve Komada İlk Yardım

Bayılma ve İlk Yardım

Bayılmanın Tanımı

Herhangi bir sebepten dolayı beynin bir an kansız kalması sonucu görülen geçici bilinç kaybına “bayılma” denir. Bayılmada ilk önce etkilenen sistem hareket sistemidir.

Bayılma Nedenleri

  • Kansızlık
  • Kan basıncının düşmesi
  • Korku heyecan
  • Beklenmedik olaylar
  • Su – tuz kaybı
  • Ateşli hastalık
  • Açlığın kan şekerin düşürmesi
  • Kan kaybı
  • Ağrı
  • Yoğun stres
  • Zehirlenme

Bayılmanın Belirtileri

  • Yüzün solması
  • Nabızda düzensizlik
  • Kusma, bulantı
  • Kasların gevşemesi
  • Baş dönmesi, göz kararması
  • Yüzeysel solunum
  • Bilinç kaybı
  • Soğuk terleme

Bayılmada İlk Yardım

    • Bayılmanın sebebi ortadan kaldırılır.
    • Hava alması sağlanır.
    • Şok pozisyonuna alınır. (Sırt üstü yatış, ayaklar 25 derece açıyla yukarı kaldırılır, baş yana dönük, üstü örtülü)
    • Vücut ısısı korunur. (Sıcak tutulur)
    • Duyu organları uyarılır.
    • Sıkan giysiler gevşetilir.
    • Takma diş varsa çıkarılır.
    • Yüze, başa soğuk uygulanır.
    • Tokat atılmaz.
    • Buna rağmen kazazede ayılamıyorsa hemen sağlık kuruluşuna sevk edilir.

Şok ve İlk Yardım

Şokun Tanımı

Çeşitli nedenlerle oluşan dolaşım yetmezliğine bağlı olarak ortaya çıkan bilinç kaybına “şok” denir. Şok sürecinde ilk etkilenen organ beyindir. Şoka karşı önlem alınmazsa yaşam tehdidi oluşur.

Şokun Nedenleri

  • Kalp krizi
  • Aşırı kan kaybı
  • Yüksek ateş
  • Zehirlenmeler
  • Şiddetli enfeksiyonlar
  • Aşırı stres
  • Şiddetli ağrı
  • Aşırı su ve tuz kaybı
  • Geniş alanlı yanıklar
  • Elektrik çarpmaları
  • Beklenmedik olaylar

Şokun Belirtileri

  • Düzensiz nabız
  • Bulantı – kusma
  • Yaşamsal fonksiyonlarda azalma
  • Derin ve yüzeysel solunum
  • Uyaranlara yanıt vermeme
  • Vücutta hızlı ısı kaybı
  • Huzursuzluk – endişe
  • Solgun deri
  • Boş bakışlar

Şokta İlk Yardım

    • Öncelikle şoka neden olan etken ortadan kaldırılır.
    • Şok pozisyonuna alınır. (Sırt üstü yatış, ayaklar 25 derece açıyla yukarı kaldırılır, baş yana dönük, üstü örtülü)
    • Solunum rahatlatılır.
    • Kanama varsa durdurulur.
    • Bilincin açık olması için uyarılır.
    • Gerekirse hastaneye götürmek için gerekli önlemler alınır.

Koma ve İlk Yardım

Komanın Tanımı

Şiddetli travmalar sonucunda bütün duyu organlarının işlevsiz kalmasıyla ve uyaranlara tepki vermeyecek düzeyde oluşan derin bilinç kaybına “koma” denir.

Komanın Nedenleri

Bayılma veya şoka girmeye neden olan etkenlerin şiddetini arttırmasıyla ortaya çıkabileceği gibi aşağıdaki sebeplerden de koma görülebilir:
  • Elektrik çarpmaları
  • Baş – beyin bölgesinde oluşan şiddetli travmalar
  • Şiddetli psikolojik etkilenmeler
  • Aşırı alkol alımları
  • Şiddetli zehirlenme
  • Alerjiler
  • Suda boğulma
  • Hastalıklar
  • Güneş çarpması, sıcak vurması
  • Donma

Komanın Belirtileri

  • Derin uyku – bilinçsizlik
  • Uyaranlara tepki vermemek
  • Hırıltılı – derin solumalar

Komada İlk Yardım

  • Komaya neden olan etken ortadan kaldırılır.
  • Soluk yolu açık tutulur. Gerekirse hava yolu hortumu uygulanır.
  • Yan yatış pozisyonuna alınır.
  • Üzeri örtülerek vücut ısısı korunur.
  • Bir şey yedirilip içirilmez.
  • Uygun pozisyonda sevk edilir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dönüş ve Manevra Kuralları

Dönüş Kuralları Park etmiş araçların arasıdan çıkarken, yolun sağına ya da soluna yanaşırken, sağa ve sola dönerken, şerit değiştirirken, sollama yaparken daima dönüş sinyallerimizi kullanıyoruz. Manevra yapıldığı sırada sağ ya da sol sinyallerimizi çalıştırmıyoruz; manevradan önce çalıştırıyoruz. Manevra bitene kadar da sinyal vermeye devam ediyoruz. Sağa Dönüş Kuralları Diyelim ki bir kavşağa yaklaşıyoruz, sol şeritteyiz ve sağa dönmek istiyoruz. Eğer yerleşim yeri içindeysek 30 metre içinde şerit değiştirmiyoruz. Yerleşim yeri dışında isek kavşağa 150 metre kala şerit değiştirmiyoruz. Eğer bu kurallara uyduysak ilk önce sağ sinyalimizi veriyoruz. Arkamızın boş olduğunu sağ ve gerigörüş aynamızdan kontrol ettikten sonra sağ şeride geçiyoruz. Dönmek istediğimiz yolda yaya geçidi varsa ve yayalar geçiyorsa ilk önce yayaların geçmesini bekliyoruz. Sağımızdan bisiklet geçiyorsa yayalarda olduğu gibi ilk önce bisikletlinin geçmesini bekliyoruz. Tüm bunları tamamladıktan sonra uyg...

Aydınlatma ve İkaz Sistemi (Göstergeler)

Aydınlatma ve İkaz Sistemi Araçların gece ve gündüz trafiği aksatmadan seyretmelerini sağlayabilmek için aydınlatma ve ikaz sistemlerine ihtiyaç duyulmuştur. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Parçaları Akü Kontak anahtarı Aydınlatma ve ikaz lamba düğmeleri Sigorta Lambalar Flaşör Fren ve geri vites müşürü Aydınlatma ve İkaz Sistemi Çalışma Prensibi Kontak anahtarı açıldığında, aküden elektrik akımı çıkar. Sigortadan geçerek lamba düğmesine gelir. Lamba düğmesi açıldığında lambalara gider ve şasinin devresini tamamlar. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Bakımı ve Basit Arızaları Aynı devreye bağlı lambalar yanmıyorsa sigortaya veya lamba düğmesine bakılır. Bir kısmı yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampülü patlamış, kablo bağlantıları çıkmış ve paslanmış olabilir. Sinyal lambaları yanmıyorsa sigortaya, yanmayan lambaya, flaşöre veya lamba düğmesine bakılır. Sinyal lambalarının biri yanmıyorsa, gösterge panelindeki uyarı lambası çok sık yanıp sönmeye başlar. Sigorta attı ise aynı amp...

Öndeki Aracı Geçme ve Hız Azaltma Koşulları

Öndeki Aracı Geçmenin Yasak Olduğu ve Hızın Azaltılması Gereken Yerler   “Öndeki Aracı Geçmek Yasağı” levhasını gördükten sonra “Geçme Yasağı Sonu” ya da “Tüm Yasaklamaların Sonu” levhasını görene kadar sollama yapamazsınız. Görüşün yetersiz olduğu tepeüstlerinden önce ve virajlarda sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Kavşaklara, yerleşim yeri içindeyseniz 30 metre, yerleşim yeri dışındaysanız 150 metre kala öndeki aracı geçmeye çalışmayınız ve şerit değiştirmeyiniz. Hızınızı azaltınız. “Yaya Geçidi” uyarı ya da bilgi levhasını gördükten sonra ve yaya geçitlerine yaklaşırken sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Kontrollü ya da kontrolsüz demiryolu geçidine yaklaşırken önünüzdeki aracı geçmemelisiniz. Hızınızı azaltmalısınız. İki şeritli iki yönlü bir köprüden geçerken sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Tünellerden önce ve tünel içinde sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Öndeki Aracı Geçme (Sollama) Kuralları İki ...