Ana içeriğe atla

Ehliyet Sınıfları ve Sürücü Adaylarıyla İlgili Koşullar

Ehliyet Sınıfları ve Sürücü Adaylarıyla İlgili Koşullar

Sürücü belgesi alacak olanların, almak istediği belgenin sınıfına göre yaşını doldurmuş, gerekli eğitimi tamamlamış olması ve yönetmelikte belirtilen suçlardan hükümlü olmamaları gerekmektedir. Ayrıca hükümlere uygun olarak beden ve ruh sağlığı bakımından sürücülük yapmalarına engel bir durumun olmadığını sağlık raporu ile belgelendirmiş olmaları ve sürücü kurslarına katılmış ve yapılan sınavları başarı ile tamamlayarak sertifikalarını almış olmaları gerekmektedir.

 Sınıfı: A1, A2, F ve G sınıfları hariç sürücü belgelerinden herhangi birini almak isteyen sürücü adaylarının karayolunda öğrenmek amacıyla araç sürebilmesi için ilgili sürücü kursu tarafından verilen belgedir. Uluslararası Sürücü Belgesi; ikili ve çoklu anlaşmalar uyarınca 1 yıl süre ile verilir, verildiği ülke dışındaki ülkeler için geçerli olan bu belgeyi Türkiye Turing Otomobil Kurumu belirtilen esaslara göre verir.

B-C ve E sınıfı sürücü belgesi sahipleri en çok yüklü ağırlığı 0.75 ton olan hafif römork takarak araçlarını kullanabilirler. 0.75 tonun üstündeki römorkları araçlarına takıp sürebilmeleri için uygulamalı sınava girmeleri ve belgelerine işlenmiş olması gerekir. Sürücü belgesi olmayan veya sürücü belgesinin vermiş olduğu yetkinin dışında araç kullandığı tespit edilenler, ilk tespitte 1 aydan 2 aya kadar, tekrarında ise 2 aydan 3 aya kadar hapis cezası ile cezalandırılırlar.
Sürücülerin sağlık durumlarında araç kullanmaya engel teşkil edecek bir bedensel değişiklik görülmesi ve tutanakla tespiti halinde sürücü belgesi süresiz olarak geri alınır ve sağlık muayenesi istenir. Renk körlüğü olanlar herhangi bir şart olmaksızın sürücü olabilirler ancak; gece körlüğü olanlar gün doğumundan 1 saat önce ile gün batımından 1 saat sonraki zaman dilimi içerisinde araç kullanabilirler.
İşitme cihazı kullananlar ticari olmamak şartı ile B sınıfı belge alabilirler. İşitme ve konuşma engellilere ise ticari olmamak ve sadece otomobil kullanmak üzere H sınıfı sürücü belgesi verilir. Bu sürücülerin kullandıkları aracın arka camına işitme ve konuşma engelli olduklarını belirten işaretler konulmak zorundadır. Sürücülerin 45-60 yaş arası 5 yılda bir, 60 yaş sonrasında ise 3 yılda bir sağlık kontrolü gerekmektedir. Sürücü belgesinin sahte olduğu, hile ile alındığı, şartlarına uygun olmadan verildiği tespit edilenlerin belgeleri geri alınır ve haklarında adli işlem yapılır.
Sürücüler ikamet adres değişikliklerini 30 gün içinde belgeyi veren tescil kuruluşuna bildirmek ve yanlarında bulundurarak istendiğinde yetkililere göstermek zorundadırlar.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dönüş ve Manevra Kuralları

Dönüş Kuralları Park etmiş araçların arasıdan çıkarken, yolun sağına ya da soluna yanaşırken, sağa ve sola dönerken, şerit değiştirirken, sollama yaparken daima dönüş sinyallerimizi kullanıyoruz. Manevra yapıldığı sırada sağ ya da sol sinyallerimizi çalıştırmıyoruz; manevradan önce çalıştırıyoruz. Manevra bitene kadar da sinyal vermeye devam ediyoruz. Sağa Dönüş Kuralları Diyelim ki bir kavşağa yaklaşıyoruz, sol şeritteyiz ve sağa dönmek istiyoruz. Eğer yerleşim yeri içindeysek 30 metre içinde şerit değiştirmiyoruz. Yerleşim yeri dışında isek kavşağa 150 metre kala şerit değiştirmiyoruz. Eğer bu kurallara uyduysak ilk önce sağ sinyalimizi veriyoruz. Arkamızın boş olduğunu sağ ve gerigörüş aynamızdan kontrol ettikten sonra sağ şeride geçiyoruz. Dönmek istediğimiz yolda yaya geçidi varsa ve yayalar geçiyorsa ilk önce yayaların geçmesini bekliyoruz. Sağımızdan bisiklet geçiyorsa yayalarda olduğu gibi ilk önce bisikletlinin geçmesini bekliyoruz. Tüm bunları tamamladıktan sonra uyg...

Aydınlatma ve İkaz Sistemi (Göstergeler)

Aydınlatma ve İkaz Sistemi Araçların gece ve gündüz trafiği aksatmadan seyretmelerini sağlayabilmek için aydınlatma ve ikaz sistemlerine ihtiyaç duyulmuştur. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Parçaları Akü Kontak anahtarı Aydınlatma ve ikaz lamba düğmeleri Sigorta Lambalar Flaşör Fren ve geri vites müşürü Aydınlatma ve İkaz Sistemi Çalışma Prensibi Kontak anahtarı açıldığında, aküden elektrik akımı çıkar. Sigortadan geçerek lamba düğmesine gelir. Lamba düğmesi açıldığında lambalara gider ve şasinin devresini tamamlar. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Bakımı ve Basit Arızaları Aynı devreye bağlı lambalar yanmıyorsa sigortaya veya lamba düğmesine bakılır. Bir kısmı yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampülü patlamış, kablo bağlantıları çıkmış ve paslanmış olabilir. Sinyal lambaları yanmıyorsa sigortaya, yanmayan lambaya, flaşöre veya lamba düğmesine bakılır. Sinyal lambalarının biri yanmıyorsa, gösterge panelindeki uyarı lambası çok sık yanıp sönmeye başlar. Sigorta attı ise aynı amp...

Öndeki Aracı Geçme ve Hız Azaltma Koşulları

Öndeki Aracı Geçmenin Yasak Olduğu ve Hızın Azaltılması Gereken Yerler   “Öndeki Aracı Geçmek Yasağı” levhasını gördükten sonra “Geçme Yasağı Sonu” ya da “Tüm Yasaklamaların Sonu” levhasını görene kadar sollama yapamazsınız. Görüşün yetersiz olduğu tepeüstlerinden önce ve virajlarda sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Kavşaklara, yerleşim yeri içindeyseniz 30 metre, yerleşim yeri dışındaysanız 150 metre kala öndeki aracı geçmeye çalışmayınız ve şerit değiştirmeyiniz. Hızınızı azaltınız. “Yaya Geçidi” uyarı ya da bilgi levhasını gördükten sonra ve yaya geçitlerine yaklaşırken sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Kontrollü ya da kontrolsüz demiryolu geçidine yaklaşırken önünüzdeki aracı geçmemelisiniz. Hızınızı azaltmalısınız. İki şeritli iki yönlü bir köprüden geçerken sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Tünellerden önce ve tünel içinde sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Öndeki Aracı Geçme (Sollama) Kuralları İki ...