Ana içeriğe atla

Ehliyet Sınıfları ve Sürücü Adaylarıyla İlgili Koşullar

Ehliyet Sınıfları ve Sürücü Adaylarıyla İlgili Koşullar

Sürücü belgesi alacak olanların, almak istediği belgenin sınıfına göre yaşını doldurmuş, gerekli eğitimi tamamlamış olması ve yönetmelikte belirtilen suçlardan hükümlü olmamaları gerekmektedir. Ayrıca hükümlere uygun olarak beden ve ruh sağlığı bakımından sürücülük yapmalarına engel bir durumun olmadığını sağlık raporu ile belgelendirmiş olmaları ve sürücü kurslarına katılmış ve yapılan sınavları başarı ile tamamlayarak sertifikalarını almış olmaları gerekmektedir.

 Sınıfı: A1, A2, F ve G sınıfları hariç sürücü belgelerinden herhangi birini almak isteyen sürücü adaylarının karayolunda öğrenmek amacıyla araç sürebilmesi için ilgili sürücü kursu tarafından verilen belgedir. Uluslararası Sürücü Belgesi; ikili ve çoklu anlaşmalar uyarınca 1 yıl süre ile verilir, verildiği ülke dışındaki ülkeler için geçerli olan bu belgeyi Türkiye Turing Otomobil Kurumu belirtilen esaslara göre verir.

B-C ve E sınıfı sürücü belgesi sahipleri en çok yüklü ağırlığı 0.75 ton olan hafif römork takarak araçlarını kullanabilirler. 0.75 tonun üstündeki römorkları araçlarına takıp sürebilmeleri için uygulamalı sınava girmeleri ve belgelerine işlenmiş olması gerekir. Sürücü belgesi olmayan veya sürücü belgesinin vermiş olduğu yetkinin dışında araç kullandığı tespit edilenler, ilk tespitte 1 aydan 2 aya kadar, tekrarında ise 2 aydan 3 aya kadar hapis cezası ile cezalandırılırlar.
Sürücülerin sağlık durumlarında araç kullanmaya engel teşkil edecek bir bedensel değişiklik görülmesi ve tutanakla tespiti halinde sürücü belgesi süresiz olarak geri alınır ve sağlık muayenesi istenir. Renk körlüğü olanlar herhangi bir şart olmaksızın sürücü olabilirler ancak; gece körlüğü olanlar gün doğumundan 1 saat önce ile gün batımından 1 saat sonraki zaman dilimi içerisinde araç kullanabilirler.
İşitme cihazı kullananlar ticari olmamak şartı ile B sınıfı belge alabilirler. İşitme ve konuşma engellilere ise ticari olmamak ve sadece otomobil kullanmak üzere H sınıfı sürücü belgesi verilir. Bu sürücülerin kullandıkları aracın arka camına işitme ve konuşma engelli olduklarını belirten işaretler konulmak zorundadır. Sürücülerin 45-60 yaş arası 5 yılda bir, 60 yaş sonrasında ise 3 yılda bir sağlık kontrolü gerekmektedir. Sürücü belgesinin sahte olduğu, hile ile alındığı, şartlarına uygun olmadan verildiği tespit edilenlerin belgeleri geri alınır ve haklarında adli işlem yapılır.
Sürücüler ikamet adres değişikliklerini 30 gün içinde belgeyi veren tescil kuruluşuna bildirmek ve yanlarında bulundurarak istendiğinde yetkililere göstermek zorundadırlar.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Adap ve Trafik

ADAP VE TRAFİK Türk Dil Kurumu, “adap” kelimesini “yol, yordam” olarak açıklamaktadır. Trafik adabı, o topluluktaki ya da ülkedeki insanların trafik içinde bireysel ve birbirlerine karşı davranış şekilleridir. Trafik psikologları, yaşam tarzı ile araç kullanmanın ilişkili olduğunu belirtmektedirler. Diğer bir deyişle, insan nasıl yaşarsa, öyle araç kullanır. Trafik adabı açısından değerlendirmek gerekirse, bir toplumdaki kişiler birbirlerine nasıl davranı- yorlarsa, birlikte yaşama, yol yordamları ne ise trafik ortamında da aynı adap içinde davranırlar. Yazılı Kurallara Uyma (Denetim ve Ceza Korkusu Olmadan) Sürücü, araç kullanırken yapacağı bir kural ihlalinin sonucunun sadece maddi cezası olduğunu düşünmemelidir. Trafik içinde yapacağı bir kural ihlalinde, kendi canını ya da sevdiklerinin canını tehlikeye attığının da farkında olmalıdır. Bu farkındalığı kazanmak için yapılması gereken ise trafikteki bütün kuralların nedenini öğrenmektir. Bilgi olmadan farkındalık oluşmaz. Bu...

Dönüş ve Manevra Kuralları

Dönüş Kuralları Park etmiş araçların arasıdan çıkarken, yolun sağına ya da soluna yanaşırken, sağa ve sola dönerken, şerit değiştirirken, sollama yaparken daima dönüş sinyallerimizi kullanıyoruz. Manevra yapıldığı sırada sağ ya da sol sinyallerimizi çalıştırmıyoruz; manevradan önce çalıştırıyoruz. Manevra bitene kadar da sinyal vermeye devam ediyoruz. Sağa Dönüş Kuralları Diyelim ki bir kavşağa yaklaşıyoruz, sol şeritteyiz ve sağa dönmek istiyoruz. Eğer yerleşim yeri içindeysek 30 metre içinde şerit değiştirmiyoruz. Yerleşim yeri dışında isek kavşağa 150 metre kala şerit değiştirmiyoruz. Eğer bu kurallara uyduysak ilk önce sağ sinyalimizi veriyoruz. Arkamızın boş olduğunu sağ ve gerigörüş aynamızdan kontrol ettikten sonra sağ şeride geçiyoruz. Dönmek istediğimiz yolda yaya geçidi varsa ve yayalar geçiyorsa ilk önce yayaların geçmesini bekliyoruz. Sağımızdan bisiklet geçiyorsa yayalarda olduğu gibi ilk önce bisikletlinin geçmesini bekliyoruz. Tüm bunları tamamladıktan sonra uyg...

Aydınlatma ve İkaz Sistemi (Göstergeler)

Aydınlatma ve İkaz Sistemi Araçların gece ve gündüz trafiği aksatmadan seyretmelerini sağlayabilmek için aydınlatma ve ikaz sistemlerine ihtiyaç duyulmuştur. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Parçaları Akü Kontak anahtarı Aydınlatma ve ikaz lamba düğmeleri Sigorta Lambalar Flaşör Fren ve geri vites müşürü Aydınlatma ve İkaz Sistemi Çalışma Prensibi Kontak anahtarı açıldığında, aküden elektrik akımı çıkar. Sigortadan geçerek lamba düğmesine gelir. Lamba düğmesi açıldığında lambalara gider ve şasinin devresini tamamlar. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Bakımı ve Basit Arızaları Aynı devreye bağlı lambalar yanmıyorsa sigortaya veya lamba düğmesine bakılır. Bir kısmı yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampülü patlamış, kablo bağlantıları çıkmış ve paslanmış olabilir. Sinyal lambaları yanmıyorsa sigortaya, yanmayan lambaya, flaşöre veya lamba düğmesine bakılır. Sinyal lambalarının biri yanmıyorsa, gösterge panelindeki uyarı lambası çok sık yanıp sönmeye başlar. Sigorta attı ise aynı amp...