Ana içeriğe atla

Sürücülerde Aranan Sağlık Koşulları


Görme Yeterliliği
  1. Tek gözü görmeyip diğer gözü tam görenler A1 – A2 – B – F sınıfı sürücü belgesi alabilirler ve aşağıda listelenen şartlara uymalıdırlar.
  2. Ticari araç kullanamazlar.
  3. Her yıl sağlık raporunu yenilemek zorundadırlar. Görme kayıpları olmamalıdır.
  4. Gece araç kullanamazlar
  5. Kullandıkları aracın arka camına tek gözünün gördüğünü belirten işaret yapıştırmak zorundadırlar.
  6. Azami hızları şehir içinde 50, yerleşim alanı dışında araç kullanma hızları normal hızdan 10 km daha az olmalıdır.

C – D – E – G sınıfı sürücü belgesi alacak olanların bir gözü tam, diğer gözü en az %60 oranında görebilmelidir.

Gece körlüğü olanlar gün doğumundan 1 saat önce ve gün batımından 1 saat sonraki zaman dilimi içerisinde araç kullanabilirler.

Renk körlüğü olanlar sürücü belgesi alabilir.

Gözlük veya lensle araç kullanılabilir. Doktor tarafından önerilmişse sürücü belgesine yazılır.

İşitme Yeterliliği
Bütün sürücülerde bir kulak tam, diğer kulak en az %50 işitebilmelidir. Ancak özel araç kullanacak olup işitmesi yetersiz olanlar işitme çihazı kullanarak araç kullanabilirler. Bunlar B – F sınıfı sürücü belgesi alabilir. Ticari araç kullanamazlar.

Ortopedik Özellik Yeterliliği
  1. Baş ve boyun dönme hareketlerinde %50, bel dönme hareketlerinde %75’den fazla engellenme olmamalıdır.
  2. Uzuv eksikliği özel araçlarda, özel birtakım donanımlar takılarak tamamlanıyorsa bunlara H sınıfı sürücü belgesi verilir. Felçli olanların diğer sağlık yeterlilikleri uygunsa H sınıfı sürücü belgesi alarak sürücü olabilirler.

Genel ve Ruhsal Sağlık Yeterliliği
  1. İleri derecede kalp yetmezliği olmamalıdır.
  2. Nöbet getiren hastalıklar (sara – sinir krizi) olmamalıdır.
  3. Yüksek tansiyon hastası olanlar C – D – E – G sürücü belgesi alamazlar.
  4. Şeker hastalığı ağır seyredenler srüücü belgesi alamazlar; ancak şeker hastalığı kontrol altındaysa alabilir.
  5. Psikolojik yetersizliği (akıl hastalığı, zekâ geriliği, bunama vb.) olanlar sürücü olamazlar.
  6. Alkol ve uyuşturucu bağımlılığı olanlar srüücü belgesi alamazlar.
Alkol ve Sürücülük

  1. Alkol kaza sebebidir.
  2. Alkol kanın oksijen taşıma özelliğini bozarak duyu sistemleri ile ilgili algı bozuklukları yaratır.
  3. Denge, görme, işitme, tepki ve kas kontrolünde azalma meydana getirir.
  4. Karayolları trafik kanununa göre özel araç kullananların 0.50 promili aşmamak koşulu ile bir miktar alkol almaları serbesttir; ancak en doğrusu hiç alkol almadan araç kullanmaktır. Alkoldeki serbestlik oranı ise ortalama 1 kadehtir. Daha fazlası kaza yapma riskini arttırır.
Emniyet Kemeri ve Koruyucu Başlık
Şehirlerarası ve şehir içi yolda sürücüler ve önde oturacan yolcular için emniyet kemeri takmak yasal bir zorunluluktur. Emniyet kemerinin takılması halinde meydana gelen bir kazada ölüm riski %40 – 60 oranında azalır. Motosiklet ve motorlu bisiklet kullananlar koruyucu başlık (kask) ve gözlük, arkasındaki yolcu ise sadece başlık kullanmak zorundadır.

Doku – Organ Bağışı ve Nakli
Herhangi bir insanın bir hastalık sonucu işlevini yitirmiş organlarının yerine bir başkasından sağlam organ veya dokunun nakledilmesi için izin verilmesine doku ve organ bağışı, bu amaçla yapılan tıbbi işlemlere de doku ve organ nakli denir.

Organ ve doku bağışının bir tıbbi bir de dinsel çerçevesi vardır. Tıbbi çerçeve itibariyle kan, böbrek, kalp, karaciğer, pankreas, kemik iliği, akciğer ve gözün kornea tabakası nakledilebilir.
En çok bağışlanan doku yapısı kandır.
  1. Böbrek ise en çok bağışlanan organdır.
  2. 18 yaşından büyük 65 yaşından küçük olanlar doku ve organlarını bağışlayabilir.
  3. Çocuklarda aile izin verirse 2 yaşından sonra organ ve dokuları alınabilir.
  4. Böbrek hastalıkları, şeker hastalığı, kanser, AIDS, sarılık, ağır iltihabi durumu olanlar organ bağışlayamazlar.
  5. Herhangi bir beden karşılığı organ veya doku alınması, satılması ve reklâmı yasaktır.
  6. Bundan çıkar sağlayanlara ağır para cezası ve 2 – 4 yıl hapis cezası verilir.
Dinsel boyutu itibariyle Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu’nun almış olduğu karar çerçevesinde dinizime göre organ ve doku naklinin herhangi bir sakıncası yoktur.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dönüş ve Manevra Kuralları

Dönüş Kuralları Park etmiş araçların arasıdan çıkarken, yolun sağına ya da soluna yanaşırken, sağa ve sola dönerken, şerit değiştirirken, sollama yaparken daima dönüş sinyallerimizi kullanıyoruz. Manevra yapıldığı sırada sağ ya da sol sinyallerimizi çalıştırmıyoruz; manevradan önce çalıştırıyoruz. Manevra bitene kadar da sinyal vermeye devam ediyoruz. Sağa Dönüş Kuralları Diyelim ki bir kavşağa yaklaşıyoruz, sol şeritteyiz ve sağa dönmek istiyoruz. Eğer yerleşim yeri içindeysek 30 metre içinde şerit değiştirmiyoruz. Yerleşim yeri dışında isek kavşağa 150 metre kala şerit değiştirmiyoruz. Eğer bu kurallara uyduysak ilk önce sağ sinyalimizi veriyoruz. Arkamızın boş olduğunu sağ ve gerigörüş aynamızdan kontrol ettikten sonra sağ şeride geçiyoruz. Dönmek istediğimiz yolda yaya geçidi varsa ve yayalar geçiyorsa ilk önce yayaların geçmesini bekliyoruz. Sağımızdan bisiklet geçiyorsa yayalarda olduğu gibi ilk önce bisikletlinin geçmesini bekliyoruz. Tüm bunları tamamladıktan sonra uyg...

Aydınlatma ve İkaz Sistemi (Göstergeler)

Aydınlatma ve İkaz Sistemi Araçların gece ve gündüz trafiği aksatmadan seyretmelerini sağlayabilmek için aydınlatma ve ikaz sistemlerine ihtiyaç duyulmuştur. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Parçaları Akü Kontak anahtarı Aydınlatma ve ikaz lamba düğmeleri Sigorta Lambalar Flaşör Fren ve geri vites müşürü Aydınlatma ve İkaz Sistemi Çalışma Prensibi Kontak anahtarı açıldığında, aküden elektrik akımı çıkar. Sigortadan geçerek lamba düğmesine gelir. Lamba düğmesi açıldığında lambalara gider ve şasinin devresini tamamlar. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Bakımı ve Basit Arızaları Aynı devreye bağlı lambalar yanmıyorsa sigortaya veya lamba düğmesine bakılır. Bir kısmı yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampülü patlamış, kablo bağlantıları çıkmış ve paslanmış olabilir. Sinyal lambaları yanmıyorsa sigortaya, yanmayan lambaya, flaşöre veya lamba düğmesine bakılır. Sinyal lambalarının biri yanmıyorsa, gösterge panelindeki uyarı lambası çok sık yanıp sönmeye başlar. Sigorta attı ise aynı amp...

Öndeki Aracı Geçme ve Hız Azaltma Koşulları

Öndeki Aracı Geçmenin Yasak Olduğu ve Hızın Azaltılması Gereken Yerler   “Öndeki Aracı Geçmek Yasağı” levhasını gördükten sonra “Geçme Yasağı Sonu” ya da “Tüm Yasaklamaların Sonu” levhasını görene kadar sollama yapamazsınız. Görüşün yetersiz olduğu tepeüstlerinden önce ve virajlarda sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Kavşaklara, yerleşim yeri içindeyseniz 30 metre, yerleşim yeri dışındaysanız 150 metre kala öndeki aracı geçmeye çalışmayınız ve şerit değiştirmeyiniz. Hızınızı azaltınız. “Yaya Geçidi” uyarı ya da bilgi levhasını gördükten sonra ve yaya geçitlerine yaklaşırken sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Kontrollü ya da kontrolsüz demiryolu geçidine yaklaşırken önünüzdeki aracı geçmemelisiniz. Hızınızı azaltmalısınız. İki şeritli iki yönlü bir köprüden geçerken sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Tünellerden önce ve tünel içinde sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Öndeki Aracı Geçme (Sollama) Kuralları İki ...