Ana içeriğe atla

Trafik Kazaları ve Trafik Cezaları

Trafik Kazasına Karışanların Sorumlulukları

Trafik kazasında olaya karışanlardan yaralanmamış veya hafif yaralı olan araç sürücüleri, hemen durmak, trafik günveliğini tehlikeye sokmamak için ışıklı işaret veya yansıtıcı cihazları koyarak gerekli tedbirleri almak, yetkililere haber vermek, ölümlü , yaralanmalı veya hasarlı kazalarda can ve mal güvenliğini etkilemeyen sorumluluğun belirlenmesine yarayacak iz ve deliller dahil kaza yerindeki durumu değiştirmemek, olayda taraf olanlar, istendiğinde, kimlik ve adres bilgileri ile sürücü, trafik, sigorta gibi bilgi ve belgeleri göstermek, yetkililere haber vermek ve yetkililer gelinceye kadar kaza yerinden ayrılmamak, başında sahibi veya sorumlusu bulunmayan motorlu araçlar, mal ya da mülklere zarar verdikleri takdirde bunların sahibini bulmak, bulunmadığı takdirde görülebilecek yerlerine yazılı bilgi bırakmak zorundadırlar.
Sürücü belgesiz veya yetersiz sürücü belgesi ile araç kullanma, alkollü araç kullanma, trafik sigortasının olmaması, kazada üçüncü kişileirn malllarına zarar verme, sürücüde yaş küçüklüğü, kamu kurumlarına ait mallarda meydana gelen zararlar veya ölüm ve yaralanmalarla sonuçlanan kazalar haricinde sürücüler kaza yerinde yetkililileri beklemeden fotoğraf çekip kaza tespit tutanağı düzenleyebilir ve kaza yerinden ayrılabilirler. Ancak daha sonra yetkililerden kaza tespit tutanağı düzenlemesini talep edemezler.

Trafik Kazalarında Yükümlülük

Meydana gelen trafik kazalarında, kazaya karışanlar veya olay yerinden geçmekte olanlar, ilk yardım tedbirleri almak, olayı en yakın zabıta veya sağlık kuruluşuna bildirmek, yetkililerin gerekli görmesi halinde yaralıları en yakın sağlık kuruluşuna götürmekle yükümlüdürler. Üzerinde suç belirtisi olan araçların herhangi bir servis istasyonu, garaj, park yeri gibi yerlere götürülmesi durumunda buraların yetkilileri durumu yetkililere bildirmek zorundadırlar.

Trafik Kazalarında Asli (Esas) Kusur Sayılan Haller


  • Kırmızı ışıklı trafik işaretlerinde veya yetkili memurun dur işaretinde geçme
  • “Taşıt Giremez” trafik işareti bulunan karayoluna veya bölünmüş karayoluna karşı yönden gelen trafiğin kullandığı şerit, rampa ve bağlantı yollarına girme
  • İkiden fazla şeritli taşıt yollarında karşı yönden gelen trafiğin kullanıldığı şerit veya yol bölümüne girme
  • Arkadan çarpma
  • Geçme yasağı olan yerlerde geçme
  • Doğrultu değiştirme manevralarını yanlış yapma
  • Şeride tecavüz etme
  • Kavşaklarda geçiş önceliğine uymama
  • Kaplamanın dar olduğu yerlerde geçiş önceliğine uymama
  • Manevraları düzenlenen genel şartlara uymama
  • Yerleşim birimleri dışındaki karayolunun taşıt yolu üzerinde, zorunlu haller dışında park etme ve duraklama ve her durumda gerekli tedbirleri almama
  • Park için ayrılmış yerlerde veya taşıt yolu dışında kurallara uygun olarak park edilmiş araçlara çarpma

Sürücü Kusurlarının Tespiti

Kazalarda, adli mevzuat ve yargılama hükümleri saklı kalmak koşuluyla kazaya karışan sürücülerin kusuru oranları, olay bir bütün olarak kabul edilip, 100 ya da 8 tam puan esas alınarak, tek başına asli kusurlu olan taraf ile diğer trafik kural, kısıtlama, yasaklama ve talimatlarına uymayan arasında paylaştırılır.

Trafik Kazalarına El Konulması

Trafik kazalarına adli yönden gereği yapılmak üzere, mahalli genel zabıtaca, kaza nedenlerini, iz ve delillerini belirleyecek “Kaza Tespit Tutanağı” düzenlemek üzere de Trafik Zabıtası (polis veya jandarma) tarafından el konulur. Bu kişiler kaza yerinde gerekli işaretlemeleri yaparak karayolunu trafiğe açmaya yetkilidirler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dönüş ve Manevra Kuralları

Dönüş Kuralları Park etmiş araçların arasıdan çıkarken, yolun sağına ya da soluna yanaşırken, sağa ve sola dönerken, şerit değiştirirken, sollama yaparken daima dönüş sinyallerimizi kullanıyoruz. Manevra yapıldığı sırada sağ ya da sol sinyallerimizi çalıştırmıyoruz; manevradan önce çalıştırıyoruz. Manevra bitene kadar da sinyal vermeye devam ediyoruz. Sağa Dönüş Kuralları Diyelim ki bir kavşağa yaklaşıyoruz, sol şeritteyiz ve sağa dönmek istiyoruz. Eğer yerleşim yeri içindeysek 30 metre içinde şerit değiştirmiyoruz. Yerleşim yeri dışında isek kavşağa 150 metre kala şerit değiştirmiyoruz. Eğer bu kurallara uyduysak ilk önce sağ sinyalimizi veriyoruz. Arkamızın boş olduğunu sağ ve gerigörüş aynamızdan kontrol ettikten sonra sağ şeride geçiyoruz. Dönmek istediğimiz yolda yaya geçidi varsa ve yayalar geçiyorsa ilk önce yayaların geçmesini bekliyoruz. Sağımızdan bisiklet geçiyorsa yayalarda olduğu gibi ilk önce bisikletlinin geçmesini bekliyoruz. Tüm bunları tamamladıktan sonra uyg...

Aydınlatma ve İkaz Sistemi (Göstergeler)

Aydınlatma ve İkaz Sistemi Araçların gece ve gündüz trafiği aksatmadan seyretmelerini sağlayabilmek için aydınlatma ve ikaz sistemlerine ihtiyaç duyulmuştur. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Parçaları Akü Kontak anahtarı Aydınlatma ve ikaz lamba düğmeleri Sigorta Lambalar Flaşör Fren ve geri vites müşürü Aydınlatma ve İkaz Sistemi Çalışma Prensibi Kontak anahtarı açıldığında, aküden elektrik akımı çıkar. Sigortadan geçerek lamba düğmesine gelir. Lamba düğmesi açıldığında lambalara gider ve şasinin devresini tamamlar. Aydınlatma ve İkaz Sistemi Bakımı ve Basit Arızaları Aynı devreye bağlı lambalar yanmıyorsa sigortaya veya lamba düğmesine bakılır. Bir kısmı yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampülü patlamış, kablo bağlantıları çıkmış ve paslanmış olabilir. Sinyal lambaları yanmıyorsa sigortaya, yanmayan lambaya, flaşöre veya lamba düğmesine bakılır. Sinyal lambalarının biri yanmıyorsa, gösterge panelindeki uyarı lambası çok sık yanıp sönmeye başlar. Sigorta attı ise aynı amp...

Öndeki Aracı Geçme ve Hız Azaltma Koşulları

Öndeki Aracı Geçmenin Yasak Olduğu ve Hızın Azaltılması Gereken Yerler   “Öndeki Aracı Geçmek Yasağı” levhasını gördükten sonra “Geçme Yasağı Sonu” ya da “Tüm Yasaklamaların Sonu” levhasını görene kadar sollama yapamazsınız. Görüşün yetersiz olduğu tepeüstlerinden önce ve virajlarda sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Kavşaklara, yerleşim yeri içindeyseniz 30 metre, yerleşim yeri dışındaysanız 150 metre kala öndeki aracı geçmeye çalışmayınız ve şerit değiştirmeyiniz. Hızınızı azaltınız. “Yaya Geçidi” uyarı ya da bilgi levhasını gördükten sonra ve yaya geçitlerine yaklaşırken sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Kontrollü ya da kontrolsüz demiryolu geçidine yaklaşırken önünüzdeki aracı geçmemelisiniz. Hızınızı azaltmalısınız. İki şeritli iki yönlü bir köprüden geçerken sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Tünellerden önce ve tünel içinde sollama yapmamalısınız. Hızınızı azaltmalısınız. Öndeki Aracı Geçme (Sollama) Kuralları İki ...